Na akkor Sorstalanság Úgy tűnik mindenki megfutotta a "kötelező táncot" Nagyon vegyesek az érzéseim a filmmel kapcsolatban.
Ami tetszett:
Ügyesen játszanak a fekete-fehér és a sárgás-barnás szépia effektekkel, jól érezhetővé téve a reménytelenség és a reményteljes helyzetek közötti átmenetet.
Nagyon jó érzés volt újra filmen látni igazi magyar "sztárokat", akiket sajnos a közönségsiker szagú filmekből általában kihagynak. Hogy csak néhány nevet említsek: Haumann Péter, Nemcsák Károly és akinek tényleg nagyon örültem: Gyabronka József, gyermekkorom ZsebTV-jének Móka Mikije, aki szerintem zseniálisat alakított az összezavarodott "anyalátogató" szerepében.
Végre láthattam egy olyan nagyközönségnek szánt filmet, amiben nem vidám hazatérésről van szó, ahol megmutatták azt is, hogy attól, hogy a háború végetért, az emberek szívében még nem múlt el a zsidók iránti gyűlölet. (És ezt nagyon ügyesen mutatták meg azzal a nővel, aki az elején a zsidók utcai vonulásakor undorodva elfordítja a fejét és gyorsan továbbsiet a gyerekével, és ugyanez a nő az, aki közönyösen hátatfordít a hazatérő főhősnek, amikor nincs jegye a buszon.) Sajnos a történet ezen része a Schindler listájából vagy a Zongoristából bizony egy az egyben kimaradt.
Az összes főbb szerepre ismeretlen színészt válogattak, így nem lehetett zavaró, hogy egyes színészekben az ember egy előző szerepét látja. Az igazi ismert színészek pedig annyira pici szerepeket kaptak, hogy ott meg azért nem volt zavaró
Nagyon jók voltak a film elején és a legvégén elhangzó monológok, viszont nekem borzasztóan hiányoztak a film többi részében.
Ami viszont nagyon nem tetszett:
A film rettenetes szétszabdaltsága, néha olyan rövid jelenetekkel, amiket metafóriának szántak a készíték, de mire az ember végiggondolná, hogy mit is akartak vele mondani, addigra a jelenet már el is szaladt. (Ilyen pl. az a rövidke jelenet, amikor Gyuri ül a fürdőkádban és játszik a hajóval. A jelenetben gyakorlatilag SEMMI nem történik az egyszerű filmnéző számára, sőt értelmetlennek is tűnik az egész. De ha úgy nézem, hogy ezzel a jelenettel azt akarták megmutatni, hogy a főhős minden külső hatás ellenére még mindig gyerek, akkor rögtön értelmet nyer a jelenet, csak ezt magyarázat nélkül a mozinézők 90%-a szerintem nem értette meg. (Itt jöttek volna szerintem nagyon jól a fentebb már említett monologizálások.)
Egyértelműen hosszú és vontatott a film.
Néhol irreálisnak tűnő beállítások és jelenetek voltak számomra, amik a könyv ismerete nélkül, illetve a filmben elhanyagolt "magyarázás" miatt nagyon zavaróak voltak. Ebből is csak néhány példa. Amikor az apa búcsúvacsorája van, akkor a háttérben olyan erős lámpák világítanak a falon, amiknek fénye a fekete-fehér filmen még erőteljesebbnek tűnik, hogy számomra furcsává és hiteltelenné vált az egész jelenet, főleg ha a jelenet közben arra is figyeltem, hogy az összes ablak el van függönyözve az ELSÖTÉTÍTÉS miatt. Bár ez inkább csak kukacoskodás De amin végképp fennakadtam, az az a jelenet, ami ugyan nagyon művészi volt, de SZERINTEM teljesen rossz (bár nem vagyok a buchenwaldi tábor "házirendjének" nagy ismerője), amikor a három szökevény felakasztása után Gyuri éjjel kimegy a zuhogó esőbe és ott bóklászik és botladozik az udvaron. SZERINTEM egy szökést követően egy ilyen jelenetnél a toronyban álló örök úgy lőtték volna fejbe azt aki éjjel egyedül bóklászik az udvaron, hogy csak na.
És ugyanígy nem volt megmagyarázva az sem, hogy amikor munkaképes embereket is elgázosítottak és krematóriumba küldték, akkor a kukacok rágta térdű főhőst miért emelték ki a hullaszállító kordéról és vitték be egy kényelmes kórházi ágyba. (Bár ha jól tudom, ez csak a filmben ennyire érthetetlen.) Nem beszélve arról, amikor ezzel a kukacok rágta térddel visszaérkezik Pestre a lakásukhoz és sántítás nélkül megy az ajtóhoz!
Összességében egy jó erős közepes filmet láttam, amit sajnos erőteljesen túlajnároztak, és amit a kimondott, vagy ki nem mondott nacionalizmusunknak köszönhetően minden idők egyik legnézettebb magyar mozifilmjévé fognak tenni a középiskolák, ahol szinte mindenkit kötelező jeleggel el fognak vinni iskolai szervezésben a filmre.
Ja! És ami még nagyon zavart az az elején a szövegezés. Amikor elhurcolják őket azért mert zsidók, akkor már megszűnt ez az érzésem, de a film elején alig bírtam ki, hogy ne vakarja az ülésem karfáját a shakespeari magasságokban szárnyaló beszélgetésektől. Annyira lélektelennek hatott pl. a hármasban elköltött "utolsó vacsora" vagy a telefonbeszélgetés a fiú édesanyjával emiatt a választékos nyelvezet miatt, hogy komoly erőszakot kellett magamon tennem, hogy ne álljak fel az első negyedóra után és hagyjam ott az egészet.