Nos, azért nem ilyen vészes a helyzet, sőt, igazság szerint nem is olyan kaotikus, mint azt Punkológus hiszi. A STom fórumán már egyszer megírtam ezt, de a kkor röviden...
Az egész alapja igazság szerint tényleg a profit, vagyis a DC-vel való rivalizálás és a képregények iránti érdeklődés lassú, de nagy átlagban stabilnak mondható növekedése. Az egész igazság szerint inkább a DC Krízisével kezdődött, amire már szerintük szükség volt az egyre laposabbá váló világuk és az attól a kiadótól szokatlanul elharapózó alter világok miatt. Ez nagy siker volt, a Marvelnek meg ugye felelnie kellett rá valamivel. Ekkor jött be, hogy Quesada a kinevezése óta kettő fontos dolgot akart történetileg a Marvelnél: a mutánsok számát visszaredukálni a '60-as évek szintjére (bár ebben szerintem Morrison történetei erősítették meg, akinek a sztorijaira az egész szerkesztőség látványos képtelen volt felkészülni, sajna ebben a tekintetben a Marvel sokkal maradibb és elmaradottabb), másrészt a Pókis dolog. Hogy miért a mutánsokat vették előre, nem tudom, de a lényeg, hogy nagyot kellett szólnia a sztorinak, húzónév kellett, hát megkapta a Marvel egyik legnagyobb fogása, az akkor már népszerűsége csúcsán lévő Bendis. A sztoriból nagy crossover lett, az első egy új fajtából (a Marvelen belül legalábbis, a DC-nél az a fajta már nagyon régi recept volt), volt jópár gyermekbetegsége, de a monumentalitása miatt - ne feledjük, hogy az Onslaught óta igazán nagy, sokfüztes esemény nem volt náluk, aminek akkor volt már 8 éve - népszerű lett. Természetesen meglátták ebben a lehetőséget, és rögtön megnézték, mivel lehetne ezt folytatni.
És ekkor érkeztünk el egy elég fontos céges meetinghez. Itt Bendis felvetette az odakerülése óta érlelődő skrullos témáját, melyre valószínűleg tényleg már azóta készült, hogy a céghez érkezett, de minimum a BA átvételétől, amikor szabad kezet kapott a hosszú és reflektorfényben lévő sztorivonalak kidolgozásában. (Történetügyileg nagy hiba volt, de az olvasók benyalták, egyébként azóta hatványozottan igaz a cégre a "jó sztori a kontinuitás felett" elv, amit úgy 2003-ig még nem akartak teljes gőzzel használni.) A megbeszélésen viszont az aktuálpolitikai helyzetet is kihasználva Millar viszonylag friss ötletét fogadták el, ekkor kezdődött meg a Civil War előkészítése és a promotálás. Bendis skrulljai parkolópályára kerültek, ha jól sejtem, a CW utánra tervezték, egy megközelítőleg egyéves szünet után.
Igen, de Millar kórházba került, lebetegedett, és McNiven is a sokszereplős képek miatt alig haladt, az egész CW hirtelen csúszni kezdett, mégpedig gyorsan és sokat, megkétszereződött a lefutási ideje. A szerkesztőség mondjuk dícséretet érdemel abban, hogy elég gyorsan lereagálták ezt a megfelelő címekkel, sőt, még több pénzt hozott nekik így végül az egész. Viszont 3-4 hónapot csúsztak a végével.
És ekkor jött még egy változó. Mivel a CW hatalmas siker volt, így üzletileg teljesen logikus volt meglovagolni a hátszelét. Greg Pak meg akkoriban fejezte be a Planet Hulkokt, és mindenki tudta, hogy hazatérvén egy általános zúzást szeretne írni egy független történetlezáró miniben. Ez jó alapnak tűnt, ezért leültek és egy teljeskörű crossoverré dolgozták át gyorsan az alapötletet, végső soron enenk köszönhetjük, hogy a WWH történetének háromnegyede ugyanarról szól, ámde sikerült így is jópár sorozat eladásait megdobni - bár a WWH sikere pénzben a CW fele/harmada volt csak kb.
És ekkor jön Bendis. A története már lassan két éve húzódott, és hiába jött egy kis frissítés a CW-nek hála a Mighty Avengers formájában az Angyalaiba, látványosan egy helyben topogott a régebbi Avengers-címe már a CW eleje óta. Úgyhogy jönniük kellett a skrulloknak. Igen ám, de megint vissza az alapokhoz:
A DC ezalatt ismételten egy új rendszerrel próbálkozott, az 52 részes heti sorozatokkal, hogy így oróbálják ledolgozni az egyre jobban belendülő konkurenciát. Emellett viszont a saját Krízisük miatt képtelenek voltak bármely húzócímükben valami naggyal előállni, mert újra fel kellett építeniük a saját világukat. Egy teljes évig ment az alapozás, majd kénytelenek voltak előállni a saját nagy dobásukkal, a Végső Krízissel, aminek a promójához valószínűleg AmKap halála adta az ötletet, ugyanis ígéretük szerint az egyik legnagyobb nevüket végleg megölik (sokak szerint ez Batman lesz, ennek viszont kicsit ellentmond, hogy a "halálának" története mostanság kezdődik majd a saját címeiben). A Final Crisis nyár elején kezdődik. A Marvelnek döntenie kellett, hogy akkor néhány hónappal előtte vagy néhány hónappal a kezdése után nyomja a saját nagy eseményét (együtt öngyilkosság, egymástól vennék el a rajongókat, így most a Marvel reménykedhet, hogy ennyi idő alatt megfogja annyira az olvasókat, hogy maradjanak, és a DC-é lett most az a szerep, melyben a sajátját annyira meg kell erősítenie, hogy elszipkázza az olvasókat - az Infinity Crisis-Civil War párosnál ez pont fordítva volt, ott a CW nyert). Ők most előbb kezdték. Ez viszont azzal járt, hogy megint nem volt szinte semmi szünet az előző után. És hogy egy minden eddiginél nagyobb és kiterjedtebb reklámhadjáratot kellett szervezni köré, mert valószínűleg ők is látják, hogy az olvasók anyagilag nem bírják a végtelenségig, ráaásul immár nagy a zúgolódás a nagy események miatt.
Bendis meg... Bendisnek mára ugyanaz a baja, mint Frank Millernek. Bármilyen sz*t el lehet adni a nevével, már nagyon nem is foglalkozik azzal, mit ír, csak ha nagyon kedve van hozzá (mint most az USM mindenki szerinti látványos feljavulása... egyszerűen kedve lett írni). Miller jelenleg már évek óta nem adott ki olvasható munkát akezéből, mégis az övé a DC legjobban fogyó címe. Bendis is jól halad ezen az úton.