Tényleg a digitális út megerősítése és előtérbe helyezése lehet a következő lépés.
Amint a digitális kerül előtérbe, a marketing gépezet az ember képébe fogja nyomni, hogy ez a Te érdeked is, mert így ők "zöldebbek", óvják a környezeted, és ezzel Te is.
Zeneipar: sok évbe telt, amíg ki tudták aknázni maguknak az mp3-at, és egyéb letölthető formátumokat. Évek óta hallani, hogy csökkennek a CD eladások. Persze, a kalózkodás, mindíg ezt mondják - de közben a digitális eladások megjelentek, és profitálnak belőle. Nagyobb haszon a kiadóknak, mert kisebbek a kiadások is: nem kell tokot csinálni, borítókat nyomtatni, fizikailag elkészíteni és terjeszteni a lemezt (ugyanez a PC-s játékoknál) - nézd meg a klippet a Youtube-on, majd az netes áruházban halgass bele a mintákba, és töltsd le, ha kell. Ez a digitális változat. Ez az ember nem a lejátszójába teszi a lemezt, hanem elindítja pl. a telefonján.
Az elmúlt években nőtt az okostelefonok eladási aránya a hagyományosakkal szemben. Ezen már lehet digitális tartalmakat vásárolni, fogyasztani. Megjelentek a tabletek, amiken már lehet képregényt is olvasni. Mindez a hagyományos PC-k, és a laptopok mellé, hordozható formában.
Megjelentek az e-book olvasók - nincs rózsás helyzetben a hagyományos könyvkiadás sem, évek óta lehet hallani. Próbálkoznak a digitálissal.
A hagyományos sajtótermékek (hírlapok, magazinok) is nyitottak a digitális változat felé.
Meg persze a játékipar: sok játékot meglehet vásárolni letölthető formátumban.
Emlékszem különböző fórumokon ment az elégedetlenkedés, amikor ez új dolog volt. Nem tudom a polcra tenni, nincs lemez, kézikönyv a kezemben, tok és borító... pár éve meg olyan akciók vannak, hogy ezek az érvek szinte már elő sem fordulnak, a lényeg, hogy akár 1-2 éves játékot olcsón, régebbieket töredék áron lehet megvenni. Még így is profitálnak a kiadók, mert megveszed.
Ja, és amikor elterjedtek a DVD tokos játékok a régi papírtokos játékok rovására... akkor is volt nagy nemtetszés, hogy hogy néz már ki, igénytelen.
Ilyen szempontból a játékok és a képregények között látok párhuzamot. Mindíg is lesz egy réteg, amelyik a papírt részesíti előnyben - én is - , de lehet azok akik 4-5 év múlva ismerkednek majd a képregényekkel, azok annyira a digitális világban lesznek már (szinte mindent letölteni - itt most a legálisra gondolok, és nem Mo-ra), hogy azt fogják részesíteni előnyben a hagyományossal szemben.
Ezeket figyelembe véve, a "hagyományos világ" utódja és egyben vetélytársa a digitális világ (film, zene, játék, képregény, könyv, stb. tekintetében).
A filmipar jut eszembe, mint ellenpélda. Persze vannak próbálkozások, de itt mégis a fizikai hordozó az elsődleges. Meg a konzol piac.
Ja, és ez mindegyik általam felsoroltra igaz: a nagyobbik réteg a hagyományos, fizikai hordozókat részesíti előnyben... de ez meddíg marad meg? Még 5 évig? Nem az fog változni, hogy én papír alakban veszem-e meg a képregényt, hanem hogy Joe akkor lesz 12 éves, és akkor elkezd képregény olvasni. Digitálisan.
Én így gondolom. Mert a technikai fejlődést, nem lehet figyelmen kívül hagyni. Átalakulnak a fogyasztói szokások vele együtt. Ez így nem volt téma sem 1980-ban, sem 1990-ben. A 2000-es évek hozták magukkal.
Ha kihagytam valamit, vagy rosszul tudom, pontosítsatok. Köszi.