Na, most, hogy túl vagyok rajta, kicsit elhűlve nézek magam elé, mert ez most ledöbbentett... Srácok, annyira elmerültetek Bayfaszságok elemzésében, hogy nem is mondtátok, hogy végre értelmes történet volt a film alatt... Ezt meg kell emésztenem...
Beszélhetnénk a történet hülyeségeiről (Cade a sajátjával megállítja az egyik Iakóni lovag kardcsapását Newton III. törvénye meg menjen nyaralni a Kibertronra...), a karakterek megkérdőjelezhető motivációról (Esküszöm Lenoxot legszívesebben felképeltem volna...), vagy Bay szexista kirohanásairól (a temperamentumos angol macának nem kell a brit hal, csak az amerikánó bikahúsra bukik - komolyan az arcom letettem a "romantikus" száltól...). De most lépjünk túl ezen, inkább nézzük azokat, amik nekem pozitívumként csapódott le.
Előre bocsátom, hogy én az a fajta vagyok, aki túl tud lépni azon, hogy alternatív univerzum, más karakterdesign, más a személyiség... engem ezekben a filmekben általában az zavar, hogy nincs kohézió a részek között, mi több gyakran akkora ellentmondások feszülnek, hogy egymáshoz képest szinte már csak egy-egy what if... filmként tudok tekinteni rájuk. Ezt itt is érezni lehet, például egy misét megért volna, hogy Megatron miként hagyta maga mögött a Galvatron kinézetet és nevet, és lett újra önmaga...
De ha megköveztek is, azt kell mondanom, hogy szerintem az eddigi legerősebb forgatókönyvet tették le az asztalra, és most először érzem azt a lezárást követően, hogy kíváncsi vagyok rá, mit hoznak ki ebből a folytatásban. Maga az a csavar, hogy Föld egyenlő Unikronnal, nem új - a Prime első évadának zárásában már ellőtték, méghozzá meglepően jól - de az a második csavar nagyon tetszett: az, hogy Unikron jelenleg maga az ÉLET szimbóluma, és hogy Quintessa az Élet Fővezére szemrebbenés nélkül képes lenne elradírozni az egészet, hogy megmentse a Kibertront - amire valószínűleg megvan a maga hátsó szándéka -, majd a vereségét követően is azon mesterkedik, hogy elpusztítsa Unikront, holott még azt sem tudjuk, hogy ő melyik oldalra húz, felveti a kérdést, hogy akkor most kinek mi a motivációja, és melyikük a tényleges gonosz. Vagy inkább melyikük a kisebbik gonosz?
Barrikád visszatérése nem akkora dolog, legalábbis szerintem. Ahogy már előttem is írták, a 3. filmben csak azt láttuk, hogy kilőtték a szemét, majd tettek róla, hogy ne lábatlankodjon ott, de a tényleges halálát sehol sem jelentették ki eddig. elég sok lezúzni való volt akkor a városban, hogy azt feltételezzük, a NEST nem akart golyót pocsékolni valamire, amit már harcképtelennek gondoltak. Ellenben ha már a visszatérő karakterek, az is tetszett, hogy végre - még ha csak kikacsintás jelleggel is, de - kiderült, hogy a korábbi részek felszívódó autobotjai ezek szerint nem törvényszerűen halottak. Dugóhúzó és Útszaggató kubai cameója ennyiből szintén a pozitívumok közé sorolható. Ez nálam eddig azon dolgok közé tartozott, amik rendkívüli módon zavartak, mert minden korábbi film azzal indított, hogy felvezettek egy új gárdát, akik legközelebb már nem voltak sehol. Akárhogy is nézzük, a negyedik filmmel határozottan összeszedettebbé vált a forgatókönyv, legalábbis abban az értelemben, hogy megpróbáltak több szálon futó történeket írni, amik érezhetően nyitva hagytak olyan kérdéseket amikre ez a folytatás építhetett - és ami nem merült ki abban, hogy giga robot üti giga robotot mert kocka és pont -, és amik, ha nem esnek áldozatul Bay akcióorgiájának, szexizmusának és pirotechnikai mániájának, már lehet, hogy egész erős középmezőnyű popcorn mozit eredményzetek volna. Továbbá szintén pozitívum, hogy végre felfedezték, hogy az ikonikus fő gonoszt nem kéne mindig kinyírni, mert egyre nehezebb lesz lenyeletni az emberekkel, hogy megint feltámad, így Megatron "taktikai visszavonulása" a film végén - ha nevezhetjük így - szerintem nem volt rossz döntés.
Összességében sajnos ez a film is tipikus Bay-hulladék lett. De ez kivételesen nem a forgatókönyv hibája elsődlegesen, sőt, én úgy gondolom, hogy kimondottan kíváncsi lennék azokra a részletekre, amik az akciójelenetek javára a vágószoba padlóján végezhették.